maandag 6 mei 2013

Gastcollege 'Do Something Different'

 

 

Paul Hoogenberk
Directeur Medicinfo bij UVIT

Universiteit van Tilburg




Op maandag 6 mei is er een interessant gastcollege geweest van Paul Hoogenberk, Directeur Medicinfo bij UVIT. Elke blogger zal hieronder een korte toelichting geven op de relevantie van de gegeven presentatie.

Marcia Horemans
Van te voren had ik geen verwachtingen van het gastcollege, aangezien ik niet wist wat het onderwerp van de presentatie zou zijn. Paul begon met de definitie van innovatie, waaraan hij zijn eigen draai had gegeven. Volgens hem was deze namelijk onder te verdelen in drie aspecten: verbeteren (90%), veranderen (8%) en vernieuwen (2%). Door middel van de zogenaamde 'showstoppers' die bestaan uit wilskracht en discipline, kun je het gedrag van mensen gaan veranderen. De vaste gedragspatronen moeten namelijk doorbroken worden wil je succes behalen. Hij gaf van zichzelf nog een voorbeeld in zijn werkomgeving. Doordat zijn collega's en leidinggevende geen interesse hadden in verandering moest hij meer moeite gaan doen om ze te overtuigen. Uiteindelijk heeft dit proces hem meer dan vijf jaar gekost.
Door dit gastcollege heb ik meer inzicht gekregen in het proces wanneer je iets nieuws wilt introduceren. Dit lijkt niet zo makkelijk als het lijkt doordat er veel verandering moet plaatsvinden.

Anne van Mook
Dit college ging over innoveren als proces. Paul Hoogenberk vertelde dat het niet iets is wat uit de lucht komt vallen maar dat je het kunt plannen in een bedrijf. Innovatie is volgens Paul: verbeteren, veranderen en vernieuwen. Het proces bestaat uit concrete vragen abstract maken zodat de denkrichting breder wordt. Een probleem in het creatief denken is dat mensen vaak te snel ideeën afkappen. Om dit te voorkomen moet je veel doorvragen ‘how, what en how’. Wat ik leuk en interessant vond aan dit gastcollege is dat duidelijk werd gemaakt dat je innovatie dus echt implementeren in een bedrijf.
De presentatie was simpel en duidelijk, er stonden een aantal leuke filmpjes in. Verder sprak de spreker helder en duidelijk. Door deze presentatie heb ik een beter beeld bij wat innovatie voor bedrijven inhoudt.  

Minou Verstegen
Van deze presentatie had ik geen enkele verwachting omdat het iedere week over innoveren gaat. Toch heeft meneer Hoogenberk me weten te inspireren met zijn verhaal. Bij het woord innovatie denkt iedereen gelijk aan een nieuw product of een nieuwe dienst. Slechts 2% van alle ontwikkelingen bestaan uit nieuwe producten of nieuwe diensten. 90% van de ontwikkeling is het verbeteren en 8% vernieuwing. 
Ook werd duidelijk dat we vast zitten in onze gewoontes en dat je eerst denkt dan doet en dan krijgt. Nu moet het omgedraaid worden: eerst doen dan krijgen en dan pas gaan denken. Kennis, verbeeldingskracht en creativiteit heb je nodig om een innovatief plan te ontwikkelen. 
Een leuke, eenvoudige presentatie met erg leuke filmpjes. Ook erg leuk en interessant omdat er dingen aan bod kwamen waar we nog nooit iets over gehoord hadden.  

Hannah Winter
Toen ik op het rooster zag dat ik maandag een gastcollege zou hebben wist ik niet wat ik ervan kon verwachten. De presentatie was van Paul Hoogenberk over ‘Do Something Different’. Hoogenberk had een duidelijke opening, waardoor je meteen was geboeid. Eerst gaf hij uitleg over zijn definitie van innovatie (verbeteren, veranderen en vernieuwen) en creativiteit. Het verhaal werd versterkt door filmpjes. Hierin kwam de aspecten dialoog (samenwerken) en systematisch werken duidelijk naar voren.
Hoogenberk gaf buiten informatie ook tips. Hij zei dat je moet inspelen op de denkwijze van mensen. Mensen zijn geneigd om eerder af te kappen in plaatst van open te staan voor nieuwe ideeën. Als tip gaf hij om veel en abstracte vragen te stellen en om het gedragspatroon te doorbreken. Ik heb van deze gastcollege geleerd dat je alles op verschillende manieren kan bekijken, waardoor jij jezelf flexibeler opstelt tegenover anderen. Ook besefte ik dat het een valkuil is als je je vast houdt aan je vaste gewoonte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten