donderdag 25 april 2013

Tempo-Team in kaart gebracht (deel 2)

Deze week werken we de linkerkant van het Canvas Model uit voor Tempo-Team. Vorige week zag u de rechterkant van dit model. De linkerkant bestaat uit kostenstructuur, inkomstentromen, kernactiviteiten, key recources en key partners.

Kostenstructuur
Het creëren en leveren van waarde, het onderhouden van klantrelaties en het genereren van inkomsten  brengen allemaal kosten met zich mee. Bij een kostenstructuur wordt onderscheidt gemaakt tussen kostengestuurd (focus op prijs) of waardegestuurd (focus op waardecreatie). Kostenstructuren kunnen de volgende kenmerken hebben: vaste kosten, variabele kosten, schaalvoordelen en scopevoordelen. 

Inkomstenstromen
Hoe komt en bedrijf aan haar inkomsten? Er zijn 7 soorten inkomstenbronnen: goederenverkoop, gebruikersfee (prepaid), abonnementsgelden, uithuren/lenen/leasen, licentieverlening, brokerage fees (percentage van verkooptransactie, makelaar) en reclame.

Kernactiviteiten 
Welke kernactiviteiten vereisen onze waardeproposities? Er zijn 3 soorten kernactiviteiten. Een productiebedrijf valt onder productie, een uitzendbureau valt onder probleemoplossing en bedrijf die alleen een verkoopsite aanbiedt maar zelf niets verkoop of onderhandeld valt onder platform/netwerk.  

Key recources
Key recources worden in 4 categorieën ingedeeld: fysieke resources (vaste activa, infrastructuur), Intellectueel (kennis, informatie, patenten), Human Recources (kennis en kunde) en financieel.

Key partners
Het netwerk van leveranciers en partners die zorgen dat het businessmodel werkt. Er zijn 4 soorten partnerschappen: strategische allianties, coöptatie, joint ventures en lange termijn koper/leveranciersrelatie.

Waarom key partners: optimaliseren en schaalvoordelen, beperken van risico's en onzekerheid en acquisitie van bepaalde resources en activiteiten die je zelf niet hebt.


Hier vindt u het pdf-bestand van het Canvas model
Visuele vormgeving Canvas model

1 opmerking:

  1. Feedback Tempo Team

    Klas : PBD1BV
    Tutor : Irene Demmers
    Tutorgroep: 8
    Bedrijf: Tempo Team
    Website: http://innoverenmer.blogspot.nl/

    Algemeen
    De blog ziet er netjes uit. Door de labels is het overzichtelijk. Er is een beetje onduidelijkheid over de labels. Jullie hebben labels van week 1 en week 2. Daarnaast hebben jullie ook een label Innovatie waar de opdrachten van week 1 en week 2 staan. Dit lijkt ons een beetje dubbel.

    De huisstijl van Tempo Team kan je goed terug zien op jullie blog. Verder kan je zien dat jullie studenten zijn van Avans hogeschool. Dit kan onduidelijkheden voorkomen.

    Bij de opdracht van week 2 hebben jullie een linkje ‘Hier vindt u het pdf-bestand van het Canvas model ’. Tijdens schriftelijke communicatie hebben we geleerd dat je dit niet mag gebruiken in een blog. De opdracht ziet er verder goed uit en jullie voldoen aan alle vereisten van de opdracht. Door te veel beeldgebruik is het Canvas model minder duidelijk.

    Jullie hebben interessante artikelen(filmpjes) op jullie blog. Dit maakt het voor de lezer leuker om op jullie blog te blijven. Ook hebben jullie een mooie ‘’wie zijn wij’’ pagina.

    Weekopdracht 1
    In het algemeen ziet de opdracht er goed uit. De bouwstenen zijn goed uitgelegd. Ook hebben jullie een duidelijke filmpje over het Canvas Model.

    Jullie leggen uit wat een bouwsteen inhoudt. Dat is goed, dan weet de lezer wat het inhoudt. Maar je moet er ook bij vertellen hoe de bouwstenen van Tempo Team zijn. Bijvoorbeeld wat voor kanalen Tempo Team gebruikt en wat haar klantrelaties zijn.

    Je mocht maximaal 150 woorden gebruiken per bouwsteen. Jullie hebben er veel minder. Bij kanalen hebben jullie 2 zinnen. Dat is wel erg weinig, dus probeer de volgende keer wat meer uitleg te geven per bouwsteen.

    Verder konden wij jullie bestand van het Canvas Model niet openen. Zorg ervoor dat jullie opdracht geopend kan worden. Dit is wel handig voor de Bloggers die jullie opdracht willen bekijken


    Nagekeken door:
    Klas: PBD1JV
    Tutor: Edith Wissels
    Tutorgroep: 49
    Bedrijf: Citroën
    Website: http://merinnovationcitroen.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen