maandag 22 april 2013

Gastcollege innoveren


Bob van Leeuwen
Trendwatcher/Strategist Interpolis

Marketing (Avans Hogeschool)
Retailmarketing (UvT)
Consumer behavior & trends (Nyenrode Business Universiteit)



Op maandag 22 april is er een interessant gastcollege geweest van Bob van Leeuwen, Trendwatcher bij Interpolis. Elke blogger zal hieronder een korte toelichting geven op de relevantie van de gegeven presentatie.

Marcia Horemans
Tijdens het gastcollege kwam er ten sprake dat de denkwijze van mensen is veranderd. Terwijl vroeger mensen meer aan zichzelf dachten, zijn we nu naar een 'wij' maatschappij aan het groeien. Dit betekent dat de invloed is gaan liggen bij de grotere massa, oftwel de klanten, in plaats van bij het bedrijf zelf. Doordat de technologie continue vernieuwd kunnen wij inmiddels op elk moment van de dag het laatste nieuws volgen. Hier moeten organisaties innovatief op in kunnen spelen. Door deze vernieuwingen wordt de reputatie van een bedrijf bepaald door wat er online gepubliceerd is. Deze zoekresultaten zijn namelijk vaak gebaseerd op ervaringen van de klant. Ten slot werd er nog benadrukt dat mensen behoefte hebben aan 'echtheid', dit betekent dat bedrijven eerlijk en transparant moeten zijn.
Al deze punten vond ik interessant en in grote mate ook relevant voor onze blog. Doordat de behoeften van mensen veranderen moet er gekeken worden naar wat zij wel of niet interessant vinden om te lezen.

Anne van Mook
Ik vond het gastcollege erg interessant. Ik had helemaal geen verwachtingen bij dit gastcollege omdat ik tot nu toe de gastcolleges niet echt heel leerzaam vond. Dit college vond ik echter wel interessant. De inhoud was vernieuwend en het geeft een beter inzicht in de maatschappij.

Opvallende informatie vond ik dat we van een ‘ik-cultuur’ steeds meer naar een ‘wij-cultuur’ gaan door de invloed van internet.  Transparantie word steeds belangrijker in deze tijd en bedrijven kunnen daarop inspelen door dit te omarmen. Door het internet hebben bedrijven veel minder controle op hun imago. De reputatie van een bedrijf is dus veel belangrijker en hangt vaak af van het zoekresultaat op google. Ondanks dat het internet heel erg massaal is zijn consumenten constant op zoek naar authenticiteit.
Behalve dat de inhoud nuttig was had de presentatie ook een erg mooie vormgeving en was de presentator goed te volgen.
 

Minou Verstegen
Binnen 1 uur ben ik veel wijzer geworden over het thema Trendwatcher. Bob heeft ons 3 trends laten zien om ons duidelijk te maken hoe bedrijven op trends inspelen. Hoe het eerst was en nu is, over de ik en wij-cultuur en transparantie. De tijdgeest. Vooral door het internet zijn er de laatste jaren in veel ontwikkelingen geïnvesteerd. 

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van de presentatie maar Bob heeft met een boeiend verhaal, veel plaatjes en leuke filmpjes mijn interesse gewekt! 
 
Met veel voorbeelden werd duidelijke hoe een bedrijf op de ontwikkeling inspeelt. Voorbeeld: door de komst van internet is het voor kranten moeilijker om eruit te springen. Daarom hebben veel kranten geïnvesteerd in een online krant. 

Door de presentatie van Bob heb ik een beter beeld gekregen hoe bedrijven inspelen bij opkomende trends. Ook bij ons thema bedrijf Tempo-Team wordt ook geïnvesteerd in ontwikkelingen. Voorbeeld: laatst is er nog flink geïnvesteerd in digitalisering. 

Hannah Winter
Ik had weinig verwachtingen van het gastcollege, doordat het mij nog niet duidelijk was waar het over zou gaan en wie het zou zijn. Wel wist ik van te voren dat het te maken had met innoveren bij bedrijven. Ik had van de presentatie verwacht dat hij het meer zou koppelen aan Interpolis in plaatst van in het algemeen. De presentatie zelf had een mooie opzet en de presentator was goed voorbereid. Ook had hij het leuk opgezet, waardoor je aandacht erbij bleef. Hij ondersteunde zijn verhaal goed met vele voorbeelden en filmpjes.

Door de vele voorbeelden was het gemakkelijker om een link te leggen tussen zijn presentatie en onze eigen bedrijf die wij moeten innoveren. Uit het presentatie heb ik geleerd dat bedrijven steeds meer uit handen moet geven. De bedrijven moeten zorgen voor een radicale transparantie, waardoor de bevolking in Nederland sneller toegang heeft tot hun gegevens. Door de openheid van de bedrijven veranderen hierdoor wel de reputaties van de bedrijven. Het imago wat het bedrijf wil uitstralen komt niet altijd overeen met de reputatie. Dit komt door de verschillende ervaringen. Tegenwoordig zoekt het bevolking veel naar de ervaringen en niet meer naar de originele website van een bedrijf.  Het was leuk om de veranderingen van de afgelopen 20 jaar te zien. Zo zag je dat steeds meer mensen een eigen onderneming willen beginnen. Alles wordt steeds persoonlijker, waardoor je moet leren om je goed te onderscheiden van anderen. Met al deze aspecten moeten wij op onze blog ook rekening mee gaan houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten