Wat is het Canvas model?
Het Canvas model is een business model om organisaties in
kaart te brengen op een makkelijke en visuele manier. Het model kan worden
gebruikt voor de eigen organisatie, businessmodel voor starters maar
bijvoorbeeld ook om concurrenten te analyseren. Het model is opgebouwd uit 9
basisbouwstenen. Deze bouwstenen omvatten 4 hoofdgebieden van een onderneming:
klanten, aanbod, infrastructuur, en financiële levensvatbaarheid.
Hier ziet u een filmpje
waar het Canvas Model duidelijk uitgelegd wordt
De bouwstenen
Deze week werken we de rechterkant van het model uit voor
Tempo-Team. De rechterkant bestaat uit klantenrelaties, klantsegmenten,
waardeproposities en kanalen.
Klantrelaties
De klantenrelaties zijn de soorten relaties die het
bedrijf aan gaat met de verschillende klantsegmenten. Hoe communiceert het
bedrijf dus met haar klanten. De doelen van klantenrelaties zijn: nieuwe
klanten aantrekken, bestaande klanten blijven klanten, meer verkopen aan
bestaande markten Klantsegmenten
Klantsegmenten zijn de verschillende groepen of mensen die een onderneming wil bereiken en bedienen. Elke groep heeft andere behoeften en vraagt dus om een andere benadering. Bijvoorbeeld, ga je de grote massa benaderen of juist een hele specifieke groep? (nichemarkt)
Waardeproposities
Waarom kiest een consument het ene bedrijf boven het
andere? Waarde wordt gecreëerd door een onderscheidende mix van elementen die
de het klantsegment bevredigd. Voorbeelden van klantwaarde creëren: nieuwheid,
performance, ontwerp, merk/status en prijs.
Kanalen
Hoe communiceer je met je klantgroepen en hoe krijgen ze
jou product? Het vinden van de juiste mix van kanalen is cruciaal om een
waardepropositie op de markt te brengen.
Volgende week volgt de linkerkant van het model. Hierin
staan de keypartners, keyresources, kostenstructuur en de inkomstenstromen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten