zondag 21 april 2013

Tempo-Team in kaart gebracht (deel 1)


Wat is het Canvas model?

Het Canvas model is een business model om organisaties in kaart te brengen op een makkelijke en visuele manier. Het model kan worden gebruikt voor de eigen organisatie, businessmodel voor starters maar bijvoorbeeld ook om concurrenten te analyseren. Het model is opgebouwd uit 9 basisbouwstenen. Deze bouwstenen omvatten 4 hoofdgebieden van een onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur, en financiële levensvatbaarheid. 

Hier ziet u een filmpje waar het Canvas Model duidelijk uitgelegd wordt

De bouwstenen
Deze week werken we de rechterkant van het model uit voor Tempo-Team. De rechterkant bestaat uit klantenrelaties, klantsegmenten, waardeproposities en kanalen. 

Klantrelaties
De klantenrelaties zijn de soorten relaties die het bedrijf aan gaat met de verschillende klantsegmenten. Hoe communiceert het bedrijf dus met haar klanten. De doelen van klantenrelaties zijn: nieuwe klanten aantrekken, bestaande klanten blijven klanten, meer verkopen aan bestaande markten
Klantsegmenten
Klantsegmenten zijn de verschillende groepen of mensen die een onderneming wil bereiken en bedienen. Elke groep heeft andere behoeften en vraagt dus om een andere benadering. Bijvoorbeeld, ga je de grote massa benaderen of juist een hele specifieke groep? (nichemarkt)

Waardeproposities
Waarom kiest een consument het ene bedrijf boven het andere? Waarde wordt gecreëerd door een onderscheidende mix van elementen die de het klantsegment bevredigd. Voorbeelden van klantwaarde creëren: nieuwheid, performance, ontwerp, merk/status en prijs.

Kanalen
Hoe communiceer je met je klantgroepen en hoe krijgen ze jou product? Het vinden van de juiste mix van kanalen is cruciaal om een waardepropositie op de markt te brengen.


Hier vindt u deel 1 van het door ons ingevulde Canvas Model voor Tempo-Team.

Volgende week volgt de linkerkant van het model. Hierin staan de keypartners, keyresources, kostenstructuur en de inkomstenstromen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten