donderdag 25 april 2013

Feedback Citroën

Klas:            PBD-1JV
Tutor:          Edith Wissels
Tutorgroep:  49
Bedrijf:        Citroën
Website:      Blog Citroën
Opdracht:    Week 1: Canvas model
 

Klantsegmentatie
De klanten van Citroën zijn goed onderverdeeld in de 3 segmenten. Privé, zakelijk en reparatie zijn duidelijk terug te vinden op de site van Citroën. Alleen snappen wij niet waarom jullie privé onder hebben verdeeld in leningen.  
Ook wordt je als klant onderverdeeld in een bepaalde groep op basis van de behoeften en niet op basis van de keuze auto/product die je maakt.

 
Waardepropositie
De waardepropositie service bij het kopje reparaties vinden wij goed hierbij passen. Bij het kopje privé en zakelijk zien wij terug dat jullie de theorie van het boek niet goed hebben toegepast. Zijn de waardeproposities van Citroën status/merk, het extra vermogen in sportieve auto’s en hebben zakelijke klanten daadwerkelijk kostenvoordeel? Is de wegenbelasting niet afhankelijk van de zuinigheid/milieuvriendelijkheid van de auto’s?

Wij denken dat status/merk eerder bij het merk BMW past in plaatst van bij Citroën. Op de website van Citroën zien wij terug dat zij vooral gaan voor comfort, milieu en veiligheid. Dit valt onder de waardepropositie performance en gemak.

 
Distributiekanalen
De gekozen kanalen voor de privé klanten zijn goed gekozen, en herkenbaar voor ons. Dit geldt ook voor het kopje reparatie/onderhoud.
Onder het kopje zakelijk maken jullie gebruik van een formele brief. Klopt dit, stuurt Citroën alleen brieven naar grote, zakelijke klanten? Op de website hebben wij namelijk terug gevonden dat Citroën in diverse steden Business Centers heeft voor de zakelijke klanten. Bekijk voor de juiste distributiekanalen de website van Citroën.

 
Klantrelatie
Dat Citroën samenwerkt met Peugeot hoort niet onder de bouwsteen klantrelatie, maar onder de bouwsteen keypartner. De samenwerking tussen deze twee bedrijven heet inderdaad co-creatie.

Er is bij Citroën inderdaad sprake van persoonlijke hulp. De klanten kunnen altijd de showrooms inlopen om een kijken te nemen in het assortiment. Jullie zeggen dat Citroën het belangrijk vindt om relatie bij te houden bij de zakelijke klanten. Zelf vinden wij een formele brief zeer onpersoonlijk en bevordert het niet de relatie. Wel kunnen wij ons erin terug vinden dat een zakelijke klant meestal te maken heeft met één contactpersoon.

Bij de reparaties hebben jullie vermeldt dat Citroën een persoonlijke monteur toewijst aan de klanten. Hoe jullie het hebben geformuleerd lijkt het alsof elke klant altijd dezelfde, persoonlijke monteur toegewezen krijgt. We snappen wat jullie bedoelen, maar het is niet goed geformuleerd.

Algemeen
Let op spelfouten en slordigheidsfouten. Zo zagen wij 1 keer ‘hebbe’ in plaatst van hebben. Met spelfouten doelen wij op verkeerd gebruik van lidwoorden en interpunctie.

Lay-out
We vinden dat jullie goed bezig zijn geweest met de lay-out. Je ziet gelijk dat je op een blog voor Citroën terecht bent gekomen, de huisstijl komt namelijk overeen. 'De modellen van Citroën' in de zijbalk is een leuke toevoeging. Daarnaast is alles mooi gecentreerd en heeft het blog duidelijke filmpjes. Tip: eventueel het Avans en Bedrijfskunde/MER logo er op plaatsen.

1 opmerking:

  1. Feedback Tempo-team
    De blog van tempo-team wordt goed onderhouden. Alles wat erop hoort te staan, staat erop. Het is overzichtelijk en met de kopjes aan de linkerkant is het makkelijk op iets te vinden. Het kopje ‘wie zijn wij’ waarin jullie jezelf kort voorstellen vinden wij leuk bedacht. Daarnaast vinden wij de advertenties van tempoteam op jullie blog ook goed.
    Toen wij jullie blog bekeken wisten wij niet meteen over welke organisatie het ging. Misschien zouden jullie boven aan jullie blog wat duidelijker kunnen maken dat het over tempo team gaat. Jullie hebben wel de kleur en de huisstijl van tempo-team gebruikt. Ook de verwijzingen naar de social media van tempo-team hebben jullie goed gedaan. Jullie zijn goed bezig geweest met jullie blog. Je kunt zien dat er aandacht en moeite aan is besteed.
    De opdracht van recht over de overeenkomsten en verschillen van het privacy beleid en algemene voorwaarden van verschillende sites is goed gemaakt. Het is uitgebreid en door de tussenkopjes is het overzichtelijk. Jullie hebben goed de bronnen vermeld in jullie literatuurlijst. Al met al een goede blog.

    Groep 54 Voetbal International

    BeantwoordenVerwijderen